Anul 2020 nu va dispărea fără urmă

Pandemia, așa cum o văd distribuitorii de filme și cinematografele
Piața distribuției de filme din România a scăzut cu mai mult de trei sferturi în 2020. Criza internațională cauzată de producția întreruptă și de festivalurile amânate a fost aprofundată la nivel local prin faptul că sălile de cinema au fost închise din martie până în septembrie, iar după doar o lună de funcționare limitată au fost închise din nou. La începutul anului 2021, deocamdată, acestea au fost redeschise doar în anumite locuri. Așteptările legate de proiecții în aer liber și online încă nu s-au împlinit, industria nu a primit sprijin special la nivel local, iar anul 2020 – chiar dacă pandemia se va opri – va avea un efect îndelungat. Am întrebat distribuitori de filme și operatori de cinema.

RoImage, unul dintre cei mai mari distribuitori de filme din România, partenerul exclusiv al Universal Pictures și Paramount se aștepta ca în 2020 să depășească cifra de afaceri din 2015, cel mai bun an de până acum, dar a reușit să lanseze numai 18 filme, însemnând aproximativ 25 la sută din performanța companiei din anul anterior, spune Oana Stoenescu, manager general al companiei și președinte al Asociației Distribuitorilor de Opere Audiovizuale (ODOA). Potrivit informațiilor sale, rezultatele anului arată o scădere cu 77 la sută pe plan național atât la numărul de spectator cât și la încasările din bilete.

Transilvania Film, un distribuitor care lansează într-un an în jur de 12-13 filme de artă, printre care și opere românești, a reușit să lanseze în 2020 patru titluri în cinema și unul online. Majoritatea lansărilor au fost trunchiate de coronavirus: versiunea restaurată 4K a filmului Balanța (r: Lucian Pintilie), prezentată la începutul lunii februarie, înainte de închidere, a beneficiat de șase săptămâni în cinematografe, celelalte însă, Urma (r: Dorian Boguță), lansată în martie, respectiv Ținutul (The County, r: Grímur Hákonarson) și documentarul Profu’ (r: Alex Brendea), lansate în septembrie, au stat în cinema numai câte două săptămâni. Printre filmele rămase „în sertar” este și DAU. Natasha, premiată în 2020 la Berlinale. „Aproape un an mai târziu nu știm dacă vom reuși să lansăm filmul până la vară” – arată Oana Furdea, manager de distribuție la Transilvania Film.

Asociația Filmtett, care se ocupă în primul rând de distribuția în România a filmelor maghiare, se pregătea pentru 2020 cu cel puțin patru titluri, însă în afară de Tovarășul Draculici (Drakulics elvtárs, r: Márk Bodzsár), lansat înainte de lockdown, a reușit să lanseze numai Și nici cu tine (Seveled, r: Dénes Orosz), care s-a bucurat doar de o scurtă perioadă în cinematografe. „A trebuit să alegem între două rele, Și nici cu tine fiind gata de premieră deja în martie: fie vom prezenta filmul într-o situație incertă în toamnă, fie vom aștepta până în primăvara anului viitor când va trebui să concureze cu mult mai multe producții, mai noi, în plus va fi deja accesibil și pe marile platforme de streaming. Am ales lansarea în toamnă și într-adevăr cinematografele s-au închis după primul weekend, dar filmul este încă proiectat în unele orașe, și încercăm să-l punem la dispoziție chiar și după redeschiderea generală în orașe în care spectatorii nu au avut ocazia să-l vizioneze” – explică Bálint Zágoni, directorul Asociației Filmtett.

În funcție de profilul lor, încercările cinematografelor de a supraviețui în anul 2020 au fost diferite, și au fost îngreunate, pe de o parte, de amânarea premierelor de către producători și, pe de altă parte, de faptul că sălile lor au fost închise timp de zece luni. Cinema City, cel mai mare operator de cinematografe din România, a anunțat pe 9 noiembrie 2020 că închide toate cele 26 de multiplexuri ale sale din țară – 237 de săli, în 19 oraşe –, chiar și în locațiile unde incidența cazurilor de coronavirus ar fi permis funcționarea în anumite condiții. „La nivel global marii producători și distribuitori de filme și-au restrâns activitatea, pe de-o parte din cauza numărului foarte scăzut de spectatori și pe de altă parte pentru ca toate noile lansări au fost amânate pentru o perioadă nedeterminată” – a scris compania în comunicat. Decizia era de așteptat: marile studiouri s-au speriat de rezultatele dezamăgitoare pe care le-a avut Tenet în America de Nord și au decis să aștepte cu noile premiere. Cineworld, al doilea cel mai mare lanț de cinematografe din lume, compania-mamă a Cinema City, anunțase încă în octombrie că își închide toate sălile de cinema din Statele Unite și din Regatul Unit, după ce noul film cu James Bond, No Time to Die, a fost amânat până în aprilie 2021 (de atunci a fost amânat din nou, la toamnă). Operatorul de cinema nu și-a deschis sălile din țările sus-amintite nici de premiera din decembrie a Wonder Woman 1984, pentru că nu avea certitudinea lansării continue de filme noi. Când Warner Bros i-a surprins pe operatorii de cinematografe cu anunțul că își va lansa toate filmele din 2021 simultan în platforme de streaming și în săli, Cineworld a răspuns într-un comunicat reținut că este încrezător că va fi găsită o soluție care să funcționeze pentru ambele părți.

„Cu un line-up de filme bogat și planuri sănătoase de extindere, 2020 urma să fie un an spectacol. În ciuda tuturor provocărilor, în 2020 am reușit alături de partenerii noștri de la Iulius Mall să inaugurăm o locație bijuterie în Timișoara, renovând complet și extinzând cinematograful deschis în 2007, fiind foarte aproape să deschidem încă două alte locații în orașe noi” – afirmă Ioana Ionescu, marketing manager Cinema City România. Lanțul de cinematografe este încă închis în România, dar încearcă să mențină legătura cu spectatorii prin rețelele de socializare și prin vânzarea unor vouchere valabile pentru proiecții viitoare.

Cineplexx, deținută de o companie austriacă, s-a extins și ea în ciuda pandemiei: pe lângă cele două multiplexuri din București, unul din Sibiu și unul din Satu Mare, în septembrie și-a deschis noua locație în Târgu Mureș în centrul comercial Shopping City. Compania crede în industria cinematografică, în puterea filmelor și în unicitatea și trăinicia experienței cinematografice, astfel și-a menținut planurile de investiții inaugurând multiplexuri noi și ultramoderne în mai multe țări europene, precizează Mădălina Pantucu, manager marketing și PR al Cineplexx România. Deși echipa lucrează de acasă la program redus de luni bune, a reușit să mențină deschisă comunicarea cu publicul prin intermediul canalelor de socializare, organizând concursuri periodice, sau prin acțiuni specifice, de exemplu au preparat popcorn proaspăt după rețetă proprie și l-au împărțit gratuit trecătorilor, iar în perioada de dinainte de Crăciun au prezentat animații online, relatează reprezentanta Cineplexx.

Sălile fiind închise, mai multe cinematografe din România oferă filme online la un preț puțin mai scăzut decât prețul biletului de cinema, în special cinematografele cu profil de filme independente și de artă, multiplexurile cu program axat pe blockbustere neavând conținut accesibil pentru distribuire online.

Proiecțiile online: un mod de „supraviețuire” care nu a adus veniturile așteptate

Cinematograful Arta din Cluj care și-a repornit proiecțiile regulate abia cu câteva luni înaintea declanșării pandemiei a fost primul în țară care a prezentat filme online: ideea programului ARTA-Acasă s-a conturat deja în martie și s-a realizat în mai. Scopul era de a rămâne alături de comunitatea pe care cinematograful redeschis recent tocmai începuse să o coaguleze și să o reactiveze, și de a oferi o modalitate prin care comunitatea cinefilă ar putea să susțină echipa din spatele cinematografului, arată Oana Tarce, reprezentanta Arta. Ea consideră că programul online a ajutat în menținerea cel puțin parțială a comunității, însă din punct de vedere financiar nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor.

„Organizarea proiecțiilor online, contrar aparențelor, necesită costuri ridicate, atât financiare, cât și din punct de vedere al energiei investite, de multe ori fiind mai mari decât cele necesare organizării proiecțiilor în spațiul fizic. În plus, impactul și rezultatele proiecțiilor și evenimentelor online sunt incomparabil mai mici cu cele ale evenimentelor din spațiul fizic” – își împărtășește experiența Oana Tarce. După părerea ei, faptul că numărul de persoane care vizionează filme online pe bilet este mult mai mic decât numărul de persoane care vin de obicei la filme și evenimente la cinema reflectă unicitatea experienței cinematografice. Din programul ARTA-Acasă filmul cu cel mai mare succes a fost până acum Corpus Christi (r. Jan Komasa), și proiecțiile de film cu dată fixă, promovate ca evenimente speciale erau acele care au atras un public mai numeros.

Cu proiecții de filme online pe bilet este imposibil de avea rezultatele anterioare ale proiecțiilor din cinema, a confirmat Ioana Dragomirescu, coordonatorul Cinema Elvire Popesco de la Institutul Francez din București. În noiembrie, când nu s-au mai putut organiza proiecții nici în sala de cinema, nici în aer liber, cinematograful a trecut în mediul virtual, și a lansat programul Elvire chez vous. Acest program, ca și ARTA-Acasă, se bazează mai mult pe principiul de funcționare al unui cinematograf, mai degrabă decât pe ideea de platformă VoD, cu prezentarea unui singur film într-o seară, urmat de discuții cu echipele filmelor online. Avanpremiera filmului Malmkrog de Cristi Puiu pe 17 decembrie a atras peste 350 de spectatori, fiind o „surpriză plăcută”, dar în general este greu pentru un cinematograf să concureze cu oferta de conținut aproape nelimitată, și de cele mai multe ori gratuită din mediul virtual, spune Ioana Dragomirescu.

De asemenea, este greu pentru cinematografe să rămână competitive în spațiul online, din cauza dificultății de a accesa filme noi care sunt atractive pentru public, regulile și uzanțele industriei cinematografice fiind în continuare cele pre-pandemie: un film poate fi prezentat online doar după o perioadă de mai multe luni de la momentul lansării în cinema, și doar dacă nu este „promisă” sau prezentă deja pe marile platforme de streaming, precizează Ioana Dragomirescu. „La sfârșitul anului 2020, am reușit împreună cu câțiva distribuitori de film să organizăm proiecții online pentru o mână de filme pe care au reușit să le lanseze în scurta „fereastră” din toamnă, deci cu filme mai noi, care au prezentat o atractivitate mai mare pentru spectatorii online, lucru care s-a observat din numărul de bilete vândute” – dezvăluie Oana Tarce. „Am reușit totuși, pe lângă filmele europene mai recente, să propunem un ciclu de avanpremiere online ale unor filme românești din 2020, urmate de dezbateri cu echipele filmelor difuzate pe Facebook, dar negocierile pentru fiecare titlu sunt lungi și complexe, iar unele filme pur și simplu nu sunt disponibile, în ciuda eforturilor noastre” – relatează Ioana Dragomirescu.

În timp ce proiecția online a noilor filme poate fi o alternativă care merită să fie păstrată în cazul festivalurilor de filme, cinematografele și distribuitorii de filme nu pot concura cu oferta marilor platforme de streaming pentru drepturile de distribuție online pe teritoriul unei țări.

O mică platformă VoD, locală, cum e TIFF Unlimited care aparține Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) este atractivă pentru public tocmai prin selecția pe care o prezintă, nu prin promovarea unui titlu anume, arată Oana Furdea, reprezentanta Transilvania Film. Compania care a fost pornită de fondatorii TIFF a acceptat totuși provocarea de a lansa un film pe TIFF Unlimited, coproducția  danezo-suedeză Dama de cupă (Queen of Hearts), dar potrivit Oanei Furdea este încă prea devreme pentru a evalua rezultatele. După părerea ei, a ajutat că platforma TIFF Unlimited este activă încă de la începutul lui 2019 și are o bază de abonați și o comunicare constantă, dar nu consideră că TIFF Unlimited a ajutat distribuitorii să își prezinte filmele, cât a ajutat publicul să nu se deconecteze total de la filmul arthouse. De la premiera din 25 noiembrie filmul a fost văzut de cam o treime din numărul de spectatori la care s-ar fi așteptat în mod normal, dar rămâne de văzut în ce măsură va îmbunătăți rezultatele faptul că rămâne accesibil pentru o perioadă mai lungă decât ar fi rămas în programul cinematografelor, explică Oana Furdea.

În 2021 tot proiecțiile în aer liber pot avea cel mai numeros public

În perioada verii, începând de 1 iulie 2020 s-a aprobat în România organizarea evenimentelor în aer liber pentru un public de maxim 500 de persoane, în anumite condiții (păstrarea distanței dintre spectatori, purtarea măștilor, triaj epidemiologic la intrare). Nu numai festivalurile, ci și unele cinematografe au profitat de această ocazie, asumând riscul de vreme nefavorabilă, astfel Cinema Elvire Popesco a organizat proiecții de film în curtea Institutului Francez din București în fiecare seară între 13 iunie și 6 octombrie. „La proiecții au participat în total peste 4500 de spectatori, în condițiile în care numărul maxim conform regulilor sanitare era de 50 de persoane la fiecare proiecție. Am putut astfel să găzduim și câteva festivaluri în aer liber, care aveau loc an de an în sala de cinema în perioada august – septembrie. Luăm în calcul să reluăm proiecțiile în aer liber și în vara lui 2021” – spune Ioana Dragomirescu despre programul Elvire en plein air.

Conform reprezentantei Transilvania Film cea mai bună șansă ca un film să fi fost văzut de publicul românesc în 2020 au fost proiecțiile în aer liber, ceea ce poate schimba și strategia distribuitorilor de film. „În lipsa unei minime strategii la nivel național pentru sectorul cultural, suntem în imposibilitatea de a realiza o strategie reală, care să se bazeze pe ceva mai mult decât presupuneri. Ce pare cât de cât realizabil în momentul de față este o schimbare de calendar, față de calendarul nostru obișnuit de lansări, care nu miza pe mari lansări în timpul verii, aceste luni fiind dedicate în general plecărilor din țară și altor activități recreative. Anul acesta preconizăm că vom lansa cele mai importante titluri pe parcursul verii” – consideră Oana Furdea.

Închidere mai lungă în România, fără suport special

Deși au existat numeroase exemple în țările europene (date despre situația cinematografelor în diferite țări au fost colectate de către Uniunea Internațională a Cinematografelor – UNIC), guvernul român nu a introdus măsuri speciale de sprijin pentru producătorii și distribuitorii de filme. Totuși, actanții domeniului aveau posibilitatea să apeleze la schemele de ajutor destinate salariaților și angajatorilor, precum șomajul tehnic de 75 la sută din salariul brut (sumă din care se scade impozitul pe venit), reducerea cu cel mult 50 la sută a programului de lucru a angajaților, care primesc o indemnizație de 75 la sută din diferenţa dintre salariul original și cel primit ca urmare a reducerii timpului de muncă sau accesarea granturilor din fonduri europene pentru capital de lucru. Punerea în practică a acestei măsuri din urmă însă întârzie, foarte puține companii au ajuns să primească și să utilizeze fonduri, a arătat Oana Stoenescu, președinte al OADA.

Producătorii de film din România sunt într-o situație grea din cauza schemei de ajutor de stat instituită în 2018 pentru atragerea producțiilor internaționale, însă nefuncțională deja înaintea declanșării pandemiei, iar mai mulți distribuitori de film sunt de părere că autoritățile nu au gestionat corect situația epidemică. Ei au fost deranjați de faptul că după deschiderea din 1 septembrie – care însemna de fapt mijlocul lunii, pentru că metodologia organizării evenimentelor din săli s-a conturat mai târziu – cinematografele au rămas deschise doar o lună, după ce autoritățile locale au putut decide să le închidă din nou în funcție de rata de infecție. „Toată lumea din industrie a fost surprinsă pentru că nu au existat cazuri de îmbolnăviri în rândul personalului din cinematografe sau semnale, controale care să arate că nu se respectau normele și nici exemple din alte țări că această măsură ar fi fost utilizată” – arată Oana Stoenescu. „Măsura nu era susținută nici de ministerul culturii din câte știm noi, dar a fost în mâna autorităților locale, și dacă cinematografele s-au redeschis ultimele, au considerat că trebuie închise primele!” – adaugă reprezentanta distribuitorilor de filme din România.

Cinematografele puteau fi redeschise odată ce rata de infecție scădea, însă autoritățile nu au ținut cont de faptul că un cinematograf nu se poate deschide de pe-o zi pe alta: pe de-o parte ele au contracte întrerupte de curățenie, de aprovizionare, de personal, pe de altă parte filmele și deschiderea au nevoie de timp pentru a putea fi promovate, precizează Oana Stoenescu.

Comisia Europeană a aprobat vărsarea în avans a 50 la sută din ajutorul destinat rețelei Europa Cinemas pe anul 2020, ceea ce a ajutat cinematografele membre, am aflat de la coordonatorul Cinema Elvire Popesco. Reziliența față de situația de criză depindea și de profilul și creativitatea operatorilor. De exemplu cinema Arta din Cluj are și alte proiecte lângă lansarea de filme: „În primăvara anului 2020 ne-am mobilizat pe scrierea aplicațiilor pentru concursuri pe fonduri nerambursabile, câștigând astfel o serie de finanțări (de la Ministerul Culturii, AFCN, Primăria Cluj-Napoca) care ne-au dat ocazia să inițiem și să testăm mult mai multe tipuri de activități și proiecte în mediul online și astfel să ne asigurăm acea supraviețuire pe restul anului 2020. Ca exemple, tot prin intermediul acestor proiecte câștigate, am reușit să inițiem CineKids, o platformă de educație cinematografică, dar și să concepem și să dezvoltăm site-ul oficial al cinematografului, www.cinema-arta.ro” – enumeră managerul cinematografului.

Revenirea depinde de comunicarea dintre distribuitori și cinematografe

Deși în anumite localități cu rata de infecție mai redusă s-au deschis unele multiplexuri, de exemplu sălile Happy Cinema sau Cityplex, rețeaua Cinema City este momentan închisă. Cât despre filmele blockbuster așteptate la începutul anului, conform cinemagia.ro premiera Wonder Woman 1984 va avea loc în România pe 19 februarie. Guvernul român a prelungit starea de alertă până în 11 februarie, prin urmare măsurile actuale rămân încă în vigoare, deschiderea sălilor fiind o decizie a autorităților locale.

Se simte că lucrurile merg în direcția bună, dar mai sunt câțiva pași de făcut, mai e puțin de așteptat până când ne vom revedea în sălile de cinema, afirmă managerul marketing al Cinema City. „Avem nevoie de certitudine că lucrurile au intrat pe făgașul normal, pentru a nu fi forțați să avem o deschidere rapidă, urmată de o închidere la fel de rapidă. Avem nevoie ca noile producții să fie pregătite și lansate cum se cuvine, pentru a se ridica la înălțimea unei atât de lungi așteptări. Avem nevoie de încă puțină răbdare pentru a ne recăpăta cu toți încrederea și pentru a fi cu adevărat pregătiți de redeschidere în toată puterea cuvântului” – spune Ioana Ionescu.

Pandemia va lăsa urme cu siguranță, se poate anticipa că în sectorul de distribuție de filme vor fi schimbări majore, mai ales în relațiile comerciale dintre distribuitorii de filme și exploatanții de cinematografe, dar direcția acestor schimbări încă nu este clară, arată Adriana Papp, directorul rețelei Cityplex care dispune de cinci cinematografe în România cu nouă săli în total. După părerea ei sunt încă prea mulți factori necunoscuți: „Nu știm când se va putea relua activitatea și în ce condiții. Rămâne de văzut dacă publicul plătitor de bilete va reveni într-un număr suficient de mare într-o perioada scurtă de timp, astfel încât cinematografele să-și mai poată permite să achite cheltuieli cu conținutul proiectat, dar și să facă față provocărilor pentru asigurarea sumelor necesare pentru chirii, utilități, salarii, taxe, impozite etc.” Directorul RoImage, Oana Stoenescu atrage atenția asupra faptului că filmele odată lansate în alte teritorii în orice format sunt imediat preluate de site-uri pirat și o lansare ulterioară în cinematografe poate fi foarte grav afectată.

Platformele VoD au câștigat teren în anul 2020 din cauza faptului că oamenii au fost nevoiți să stea acasă, dar acest trend crescător nu o îngrijorează pe Adriana Papp. „Platformele VoD nu sunt o concurență reală pentru cinematografe. Platformele VoD sunt doar o consecință a progreselor tehnologice și a creșterii vitezei internetului și au fost gândite pentru anumite segmente de clienți: cei mai puțin mobili sau cei care locuiesc în localități, zone unde ori nu sunt cinematografe ori acestea se află la distanțe mult prea mari. De asemenea, platformele VoD nu sunt o concurență reală când vorbim despre filmele pentru copii și tineri, filme cu supereroi proiectate în 3D sau 4DX. Cinefilii adevărați se vor uita întotdeauna în sus, adică la ecran și apoi, gândiți-vă cât de mult ne lipsește acum să râdem împreună la un film?!” – spune directorul Cityplex.

Mădălina Pantucu, managerul marketing și PR al Cineplexx România are o părere similară: „Un film văzut pe marele ecran, într-o sală cu ambianță, alături de prieteni sau familie și cu popcornul în brațe reprezintă o experiență superioară care nu se poate compara cu o vizionare online, indiferent de titlul filmului urmărit. Dacă vizionezi același film mai întâi acasă, apoi la cinema, vei constata imediat diferența, dar, mai ales, vei trăi filmul cu o altă intensitate în fața marelui ecran.”

Cinematografele care „s-au aventurat” în mediul virtual nu vor renunța la programele online, dar își doresc mult să-și poată redeschide sălile, cu toate că este evident că deocamdată nu se vor putea întoarce la „normalitatea” din 2019. „Vom face toate eforturile, la fel ca în septembrie 2020, pentru ca spectatorii să fie, și să se simtă în siguranță, și sperăm ca aceștia să aibă încredere să revină în număr mare la cinema. Cu siguranță vom opera la o capacitate redusă, cu pauze mai mari între proiecții pentru a putea dezinfecta…” – anticipează Ioana Dragomirescu, coordonatorul Cinema Elvire Popesco, adăugând că se bazează pe casele de distribuție că vor lansa multe titluri noi care să atragă publicul în săli.

„Lipsa filmelor noi cel mai probabil ne va afecta activitatea și pe termen lung. O posibilă soluție pentru atragerea spectatorilor înapoi în sală, când acest lucru ne va fi permis, este tocmai proiecția filmelor mai noi, pe care nu au avut încă ocazia să le vadă și care, cu siguranță, nu sunt atât de accesibile online, precum sunt filmele lansate în anii anteriori, care pot fi accesate acum atât prin platformele de streaming online, cele deja clasice și cunoscute, dar și prin unele mai noi, mai puțin consacrate, inițiate și lansate cu ocazia pandemiei, chiar de o parte dintre distribuitori” – arată Oana Tarce, responsabil comunicare și programare la Cinema Arta din Cluj.