Atacul trenului (The Great Train Robbery)
"Un film care poate servi la ilustrarea principiilor elementare ale sintaxei cinematografice. Atacarea telegrafului, jefuirea pasagerilor în tren, fuga bandiţilor cu locomotiva, urmărirea şi capturarea lor, scena dansului într-un local specific vestului, fetiţa telegrafistului care aduce prânzul tatălui şi-l găseşte pe acesta trântit la pământ, toate acestea erau atât de variate şi atât de diferite de tot ce se putea vedea până atunci." – Leon Moussinac – 1925 (La Naissance du Cinema).
Lawrence al Arabiei (Lawrence of Arabia)
T.E. Lawrence este un tânăr locotenent înrolat în armata britanică aflată pe teritoriul Africii de Nord, în timpul primului război mondial. Nemulţumit de îndatoririle sale curente, acceptă fără să stea pe gânduri oferta de a deveni observator în ceea ce numim acum Arabia Saudită. Din acest moment, povestea vieţii sale devine legendă.
Lawrence al Arabiei este un grandios film, acţiunea sa concentrându-se asupra evenimentelor. Perspectiva zdrobitoarei frumuseţi a deşertului şi istoria completă, combinate, cuceresc privitorul. Regizorul nu ne apropie, nici pentru un moment, de Lawrence ca persoană, şi poate că aşa trebuie să fie, pentru că nimeni nu a reuşit să intre în viaţa sa, să se apropie mai mult de omul care a existat în spatele legendei.
Regizorul Lean alege să evite viaţa personală a eroului principal şi să se concentreze asupra faptelor istorice, asupra imensului succes şi a amarei dezamăgiri. Oraşul Aganda a prins viaţă, a trebuit copiat şi construit în totalitate pentru filmări, modernismul schimbând complet oraşul adevărat, folosirea acestuia pentru filmări fiind imposibilă.
Somnul de veci (The Big Sleep)
Acesta este unul dintre cele mai fascinante filme cu detectivi produse vreodată la Hollywood (la sfârşit nu o să vă mai pese cine este criminalul). Humphrey Bogart dă viaţă cinicului detectiv Philip Marlowe în această ecranizare după un roman de Raymond Chandler. Marlowe primeşte spre rezolvare un caz ciudat şi complicat, prilej cu care face cunoştinţă cu enigmatica Vivian (Lauren Bacall).
Marea despărţire (The Long Goodbye)
În Los Angeles, detectivul particular Philip Marlowe (Gould) se confruntă cu cel mai bizar caz din cariera sa, unul aparte, care îi aduce foarte multe probleme. Atunci când aparenta sinucidere a prietenului său se transformă într-o crimă dublă, care implică şi o blondă seducătoare, senzuală, invicibilă, malefică şi alături de ea o valiză plină cu bani din afaceri murdare, totul se complică. Pe măsură ce Marlowe bâjbaie în căutarea adevărului, care nu iese prea devreme la iveală, se va pierde într-un labirint al sexului, al trădării şi inclusiv al dragostei? Va scăpa oare?
Conversaţia (The Conversation)
"Scenariul tulburător, de primă mână, al lui Coppola analizează problema intimităţii şi responsabilităţii personale. Unul dintre cele mai bune filme ale anilor ’70." – Leonard Maltin – 2002 (Movie and Video Guide)
Filmul se încheagă ca o bucată muzicală. Se utilizează repetiţia sistematică a uneia şi aceleiaşi scene şi de fiecare dată se aduce un plus de informaţie. Apare un al doilea nivel, apoi un al treilea şi încă unul până când totul capătă o semnificaţie neprevăzută. Gradarea şi urmărirea din ce în ce mai amplificată a informaţiei sonore are o unică soră cinematografică, europeană, mult mai bună şi mai celebră, dar pe rezolvare vizuală, filmul "Blow-up" al lui Antonioni.
"Filmul mi-a fost inspirat de o discuţie cu regizorul Irvin Kershner despre spionajul industrial. Pe Kershner îl interesează tot ceea ce e legat de tehnică şi a inventat un microfon atât de puternic încât putea înregistra convorbirea dintre două persoane pe stradă în mijlocul mulţimii. Mi-am dat seama că e o idee foarte interesantă pe plan vizual şi am început să construiesc un subiect. Personajul principal e omul invizibil prin excelenţă. Îşi trece timpul spionându-i pe ceilalţi, înregistrându-le conversaţiile şi îi e atât de teamă că ar putea fi spionat la rândul lui încât practic a încetat să trăiască, a devenit un nimeni. Am vrut să arăt naşterea unei bănuieli la acest personaj. Ideea crimei nu e un simbol, ci motivul central în jurul căruia se elaborează o obsesie. Plecând de la acest principiu, a început să mă intereseze ideea de repetiţie." – Francis Ford Coppola – 1974 (L’Avant-Scene du Cinema)
Madigan
Poliţişii Bennaro şi Madigan îşi pierd insignele în cazul lui Barney Benesch, un evadat urmărit de foarte mult timp. Drept compensaţie, celor doi poliţişi li se oferă un weekend pentru a-l aduce înapoi pe Benesch. În timp ce aceştia urmăresc diverse piste, comisarul Russell merge mai departe de îndatoririle sale ajungând să se întâlnească cu rudele celor doi şi să le consoleze soţiile.
Locotenentul Bullitt (Bullitt)
Frank Bullitt este ales de către Chalmers, un politician ambiţios, să asigure securitatea unui mafiot care trebuie să depună mărturie în defavoarea unui influent om politic. Încercând să-l înlăture, banda acestuia doboară un poliţist, prietenul lui Bullitt. implicat, de astă dată, personal, în urmărirea ucigaşilor colegului său, Bullitt stinghereşte, prin râvnă, politica venală a unor cercuri influente, ceea ce-l aduce în război cu şefii, mizând cu întreaga carieră într-un joc care e departe de a-l arăta câştigător. Film poliţist de referinţă pentru violenţă şi urmăriri ieşite din comun, ce le anunţă pe cele din "Filiera franceză".
Şoimul maltez (The Maltese Falcon)
Considerat cel mai frumos film noir din istoria cinematografiei, "Şoimul maltez" este practic filmul care-i aduce consacrarea definitivă unuia dintre cei mai mari actori din toate timpurile, Humprey Bogart.
În acest film regizat de legendarul John Huston, Bogart îl interpretează pe detectivul Sam Spade care, în timp ce investighează asasinarea partenerului său, se vede prins într-un diabolic joc al sorţii. Spade, care a fost tocmit de superba Miss Wonderly pentru a o proteja de acelaşi ucigaş aprofundează promiscuitatea şi misterele lumii interlope intrând în contact cu personaje care de care mai excentrice. Când află că Miss Wonderly nu este Miss Wonderly, el simte că la mijloc este ceva putred…
După ce criminalul este ucis în condiţii bizare, Spade îşi exploatează la maxim intuiţia şi intră în anturajul a doi ticăloşi de talie internaţională, efeminatul Joel Cairo şi grasul erudit Kasper Gutman. Aceştia se află în căutarea unei statuete în formă de vultur încrustată cu pietre preţioase de o valoare fabuloasă pentru care sunt dispuşi să ucidă. Fără voia lui, Spade se amestecă în această afacere de milioane şi îşi riscă viaţa pentru a afla ce mistere mai ascunde "şoimul blestemat".
Vânătorul de cerbi (The Deer Hunter)
"Vietnamul revine obsesiv şi protestatar pe ecran sub mâna fermă a lui Cimino care ne oferă un film ce rămâne intens fascinant, plin de forţă pe întreaga lui durată." – Variety Movie Guide – 1993.