Dr. Strangelove (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb)

Dr. Strangelove (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb)

În opinia criticilor Dr. Strangelove sau How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb este capodopera regizorului Stanley Kubrick.Ecranizare extraordinară a romanului "Two Hours to Doom". Talentul lui Peters Sellers l-a deteminat pe Kubrick să-i încredinţeze nu mai puţin de trei roluri. George C. Scott, interpretul generalului "Buck" Turgidson, mărturisea că dintre toate filmele pe care le-a făcut, acesta din urma îi este cel mai drag. De remarcat este şi faptul că James Earl Jones şi-a făcut debutul cinematografic în acest film. Jack Ripper (Peter Sellers), general în aviaţia americană, îşi pierde minţile şi trimite piloţii aflaţi în subordinea sa, să bombardeze până la distrugerea total U.R.S.S.-ul. El îi suspectează pe comunişti de o conspiraţie împotriva poporului american. Ca urmare a ameninţării de bombardare, preşedintelentele american are o întâlnire cu ambasadorul rus la Washington. La rândul său, ambasadorul rus, ameninţă să arunce asupra Statelor Unite o bomba nucleară, care va distruge plantele şi animalele.

10/10
Lolita

Lolita

Vladimir Nabukov este nominalizat la Oscar pentru ecranizarea propriului său roman de senzaţie, în care descrie cu un teribil umor negru aventurile unui profesor care se căsătoreşte cu o văduvă doar pentru a-i seduce fiica de o sexualitate precoce. O partitură extrem de tentantă pentru Kubrick, dintotdeauna preocupat de feţele alienării. ”Adaptat după acidul roman al lui Nabokov, filmul nu putea decât să edulcoreze din raţiuni de cenzură opera iniţială. Totuşi Kubrick a reuşit să restituie o parte din drama personală a acestui bărbat matur, îndrăgostit de o tânără fată”. – Phillipe Paraire – 1980 (Le Cinema de Hollywood).

9/10
Jaf la hipodrom (The Killing)

Jaf la hipodrom (The Killing)

Cu un simţ al detaliului fascinant, Stanley Kubrick dezvăluie planul încâlcit pus la cale de o minte strălucită şi echipa sa de a tâlhări un hipodrom (Sterling Hayden). Co-star: Coleen Gray.

9/10
Rio Bravo

Rio Bravo

Şeriful unui orăşel din Vestul Sălbatic al sfârşitului de secol al XIX-lea arestează un criminal şi trebuie să-i înfrunte pe fraţii acestuia, care fac repetate încercări de a elibera prizonierul, înaintea sosirii autorităţii statale. Şeriful opune rezistenţă nelegiuiţilor, ajutat doar de un beţiv, un bătrân infirm şi un adolescent.

"Secvenţele fără dialog de la început conţin toate soluţiile morale ale filmului. Imaginea lui John Wayne privind dispreţuitor la Dean Martin, dezvăluie publicului tot ceea ce trebuie să ştie despre cei doi bărbaţi. Hawks răstoarnă aparatul ca să-i izoleze de restul ambianţei şi ca să intensifice sentimentul reciproc de ruşine şi deznădejde. Este un procedeu tipic pentru tendinţa lui Hawks de a evita dramatizarea şi verbalizarea sentimentelor care sunt implicate în acţiune." – Andrew Sarris – 1968

9/10
Legea Vestului (The Searchers)

Legea Vestului (The Searchers)

Simpla prezenţă a lui John Wayne în distribuşia acestui western reprezintă o garanţie a succesului de care s-a bucurat filmul. Ethan se întoarce acasă după războiul civil şi este primit cu braţele deschise de către familie. O parte a acesteia este omorâtă de indieni, iar doi nepoţi sunt luaţi prizonieri. Pedepsirea vinovaţilor va dura mult, însă nimic nu-l împiedică pe erou să-şi facă dreptate.

9/10
Râul Roşu (Red River)

Râul Roşu (Red River)

Regizorul Howard Hawks izbuteşte să se rupă puţin de clişeele genului. Rezultatul este unul din westernurile splendide, de top, despre oamenii vestului sălbatic, despre bărbaţi puternici care îşi îndeplinesc misiunea cu orice risc. De data aceasta John Wayne este bătrânul conducător de cirezi de vite (impresionante scene cu mase în mişcare, aproape la fel de picturale ca la John Ford, părintele celor mai reuşite westernuri). El are ca ajutor un tânăr nu la fel de puternic ca el, frumosul şi talentatul Montgomery Clift într-un splendid rol de acţiune, nu romantic.

9/10
La amiază (High Noon)

La amiază (High Noon)

Gary Cooper a câstigat Oscarul pentru cel mai bun actor în aceastã povestire clasicã a unui om al legii care apãrã singur un oras de cetãteni lasi, împotriva unei bande care cautã sã se rãzbune.

Într-una dintre cele mai extraordinare confruntãri din istoria cinematografului, Cooper e în pericol sã piardã nu doar orasul, ci si pe noua lui sotie, Grace Kelly. În film joacã si unul dintre cei mai îndrãgiti si mai prolifici actori, Lloyd Bridges, dar îsi face debutul si una dintre cele mai frumoase si mai iubite actrite, Grace Kelly.

La Amiazã a adunat un total de patru premii Oscar, inclusiv pentru cel mai bun montaj, coloanã sonorã si melodie originalã.

9/10
Draga mea Clementine (My Darling Clementine)

Draga mea Clementine (My Darling Clementine)

"Filmul a fost direct inspirat din epopeea Vestului sălbatic şi faimoasa care s-a dat în 1880, în apropiere de Tombstone, oraş de mineri din Arizona, între şeriful Wyatt Earp şi fraţii săi şi banda lui Old Man Clanton cu fiii lor, hoţi de vite. Henry Fonda interpretează aici unul dintre cele mai mari roluri ale sale." – Georges Sadoul – 1989 (Dictionnaire des Films, Larousse).

În 1882, cei patru fraţi Earp – Wyatt, Virgil, Morgan şi James – îşi mână spre California cireada de vite. La căderea serii, ajunşi în apropierea oraşului Tombstone, fraţii mai mari decid să meargă să se distreze, lăsându-l pe cel mai tânăr dintre ei să păzească animalele. La întoarcere, Wyatt, Virgil şi Morgan descoperă că James a fost ucis, iar cireada, furată. Ca să-şi răzbune fratele mai mic, Wyatt Earp acceptă postul de şerif în Tombstone…

9/10
Diligenţa (Stagecoach)

Diligenţa (Stagecoach)

"Câţiva oameni foarte diferiţi vor trăi împreună evenimente dramatice în timpul unei călătorii cu diligenţa pe teritoriul Noului Mexic, bântuit de apaşi în 1884. Abilul studiu de caractere, imaginile superbe şi scenele de acţiune violentă reprezintă calităţile excepţionale ale acestui western care a devenit o capodoperă a genului". – George J. Mitchell – 1963 (Films in Review).

Ford face istorie cu acest western avid de spaţii largi, dar şi mai dornic de a capta cu fineţe de ceasornicar mişcările interioare ale personajelor. Căci nimeni nu este ceea ce pare, iar salvarea tuturor vine chiar de la cei condamnaţi la oprobiul public în debutul periculoasei călătorii prin deşert.

9/10
Au căzut la datorie (They Died with their Boots On)

Au căzut la datorie (They Died with their Boots On)

8/10