Halas & Batchelor Cartoon Films

Halas & Batchelor Cartoon Films – Scurtmetrajul – între comercial și independent

După cum menţionam în prima parte, succesul Fermei Animalelor propulsează numele Halas & Batchelor la nivel mondial. Studioul, al cărui număr de angajaţi ajunsese la circa o sută în timpul producţiei lungmetrajului, devine asaltat acum (1954–55) de o mulţime de oferte de a produce seriale, filme educaţionale sau de informare a publicului. Astfel, John şi Joy se văd nevoiţi să amâne (şi ulterior să renunţe) la alte potenţiale proiecte de lungmetraj – cum ar fi o adaptare după Visul unei nopţi de vară, proiect realizat în Cehia în 1959 de Trnka) în favoarea altor filme publicitare pentru companii ca Esso, Philips, Seagram sau Monsanto.

30. decembrie 2015 – Scris de
Regizorul coșmarurilor

Regizorul coșmarurilor – Wes Craven. Partea 1

Pelicula The Last House on the Left, cenzurată mult și interzisă o vreme, a avut un efect atât de răsunător, încât Craven a ajuns o paria; următorul lui film s-a lăsat așteptat cinci ani de zile, acesta a fost The Hills Have Eyes (Deodato l-a furat și pe acesta, astfel a luat naștere pelicula Cut and Run tot cu Michael Berrymann în rolul principal).

Nostalgia, planeta muzicală a lui Wong Kar-wai 1.

Nostalgia, planeta muzicală a lui Wong Kar-wai 1.

„Cea mai bună comparaţie nu este, cu siguranţă, cu Godard (…) Prin Wong Kar-wai, Hong Kong-ul îşi are propriul Truffaut, regizorul care în Tirez sur le pianiste şi Jules et Jim s-a concentrat pe personaje nu-tocmai-mature care deplâng pentru eternitate şansele pierdute”1. (David Bordwell) Nostalgia este firul care trece prin toate filmele lui Wong Kar-wai, inclusă în marea temăa timpului, prezentă în întreaga sa operă cinematografică. Universul tematic al filmelor lui Wong este traversat de opţiuni stilistice proeminente: fragmentarea narativă, folosirea monologurilor voice-over, precum şi efectele vizuale obţinute în post-producţie şi montajul muzical, care evocă videoclipurile muzicale – în numeroase materiale scrise i se atribuie o aşa-zisă „estetică MTV”.

Touch of Evil și noir-ul postmodern 1.

Touch of Evil și noir-ul postmodern 1.

În eseul Notes on Film Noir Paul Schrader stabilește limitele cronologice ale genului noir între 1941 și 1958, respectiv între The Maltese Falcon și Touch of Evil: „Pe la mijlocul anilor '50 nu prea se mai fac filme noir. Există câteva excepții notabile: Kiss Me Deadly, The Big Combo și, epitaful filmului noir, Touch of Evil.” 1

Western-ul românesc în trilogia Ardelenii

Western-ul românesc în trilogia Ardelenii

Trilogia „Ardelenilor” de western-uri românești, făcute între 1978 și 1981, aveau de susținut o echilibristică foarte fină între naționalism românesc (care, în perioada comunistă, era asociat automat cu respingerea valorilor occidentale) și eroismul tipic western-urilor – acel gen de film prin care Statele Unite scriu pentru generaţiile tinere legenda propriei formări. Asta ar trebui să creeze o tensiune între şabloanele de western importate din Statele Unite şi tipologiile protagoniştilor, fraţii ardeleni Brad din Poplaca, ale căror valori trebuie să fie în acord cu doctrina comunistă.

Un film prost

Un film prost – Biografia profesională a regizorului Mircea Drăgan

Articolul de față îl invită pe cititor într-o călătorie la izvoarele răului din cinematografia română. Cum, vor întreba unii, sus-amintitul rău e reprezentat de un singur nume? Nu, acest nume nu adună în sine tot ceea ce e găunos și toxic, dar îl simbolizează. Să nu ni-l imaginăm pe subiectul acestui articol în ipostaza de vampir malefic, o eboșă locală a cine știe cărui Dracula adus pe ecranele indigene.

Animația și filmul documentar

Animația și filmul documentar – Persepolis și Waltz with Bashir

Unul din cele mai populare filme ale anului 2015 este documentarul despre viața lui Kurt Cobain, celebrul solist al trupei Nirvana, Cobain: Montage of Heck (Brett Morgen). Filmul este format din imagini video, fotografii, extrase din jurnalele lui Cobain, înregistrări, interviuri cu persoanele apropiate lui, dar conține și secvențele de animație. Pentru unele episoade din viața lui Cobain, Brett Morgen a realizat scurte animații pe fundalul cărora sunt juxtapuse înregistrări audio autentice.

Crochiuri

Crochiuri – Mircea Daneliuc 2.

După 1990, Lucian Pintilie revine în România şi cariera lui cinematografică se relansează spectaculos. Lucrează cu furie, cu prea multă furie, răfuindu-se cu trecutul şi prezentul, în speţă al României, eliberându-se de frustările acumulate vreme de decenii – ceea ce, probabil, a fost binevenit ca terapie personală, dar nu a dus la cele mai fericite rezultate artistice.