Ultimul gentleman englez

Ultimul gentleman englez – Portretul lui Roger Moore

Nimeni nu a făcut atât de mult pentru a ne putea imagina cum este un adevărat gentleman englez ca Roger Moore, decedat anul acesta, în mai. Nu doar locuitorii blocului socialist separat prin gard au fost școliți în acest domeniu, chiar și proprii lui conaționali îl puteau lua drept exemplu pentru apariția lui, comportamentul și umorul britanic ce îl caracteriza. A avut 89 de ani și a fost ultimul depozitar simbolic al Imperiului Britanic. (Michael Caine, care-l consideră pe Moore un model, este de fapt un cockney – chiar acest fapt i-a adus succesul în pelicula Alfie în 1966.)

Portretul unei femei, între formă și adevăr

Portretul unei femei, între formă și adevăr – Arnaud des Pallières și Christelle Berthevas despre Orpheline

Unul dintre filmele franceze cele mai curajoase și recente este Orpheline, portretul unei femei la patru vârste diferite, interpretat de patru actrițe celebre, care a avut premiera mondială la Rotterdam și a fost prezentat recent la Festivalul Internațional de Film Transilvania. Realizatorii săi sunt scenarista Christelle Berthevas și regizorul Arnaud des Pallières, cunoscuți și pentru filmul Michael Kohlhaas, care a făcut parte din Competiția Oficială de la Cannes în 2013. Prin Orpheline și-au propus să vorbească despre teme sensibile și s-o facă printr-un limbaj cinematografic care are în centru perspectiva feminină.

Mica odisee

Mica odisee – György Kristóf: Out

Selecţionat, cu primul său lungmetraj, Out, în secţiunea competiţională „Un Certain Regard” a Festivalului de la Cannes, cineastul slovaco-maghiar György Kristóf ne aminteşte, în momentele cele mai bune ale filmului, de maeştri precum Otar Iosseliani sau Aki Kaurismäki.

Epifanie și izbăvire

Epifanie și izbăvire – Kornél Mundruczó: Jupiter’s Moon / Jupiter holdja

Ajuns pentru a treia oară în competiţia Festivalului de la Cannes – performanţă pe care, în istoria cinematografului maghiar, au mai atins-o doar Miklós Jancsó, István Szabó, Károly Makk şi Márton Keleti – şi pentru a şaptea oară în programul de pe Croazetă, Kornél Mundruczó continuă să surprindă cu noul său film, o distopie cu puternice accente religioase.

Îngerul străzilor întunecate

Îngerul străzilor întunecate – Portret Alain Delon 1.

Nu cred că putem nega statutul lui Alain Delon drept unul dintre cele mai faimoase și frumoase chipuri din istoria cinematografului. Într-o carieră de șaizeci de ani, ce acoperă a doua jumătate a secolului XX – carevasăzică, Delon a fost o prezență constantă în film pentru jumătate din existența acestei arte – el a semnalat un nou ideal masculin, influențând arta actoriei, moda și youth culture (cultura tinerilor).

Picturi care prind viață

Picturi care prind viață – Studii de caz

În filme apar nenumărate picturi renumite și mai puțin cunoscute, fie ca element decorativ al unei vile impunătoare dintr-o telenovelă, ca motivul crimei dintr-un film polițist sau ca recuzită într-un film autobiografic. Pe lângă faptul că picturile fac parte din mediul fizic, ele pot atrage atenția asupra unui conținut intern subiectiv sau asupra unei semnificații în plus. Ba mai mult, picturile care apar în filme pot avea un rol important în povestirea în sine, pot facilita narațiunea, sau din contră, pot întrerupe firul narativ.

Pictura și filmul peisagistic american

Pictura și filmul peisagistic american

Războiul dintre Marea Britanie și America din 1812 s-a dovedit a fi foarte semnificativ din punctul de vedere al viitorului Statelor Unite ale Americii. Încheierea conflictului numit și cel de-al doilea război de independență a avut ca rezultat nu doar începutul creșterii independenței economice al SUA, dar a avut un rol important și în dezvoltarea naționalismului american în forma actuală. Acest lucru a fost favorizat în mare parte de apariția operelor de artă la mijlocul secolului al 19-lea, autorii cărora nu doreau doar să imite contemporanii europeni ci susțineau prezentarea în stil caracteristic al subiectelor tipic americane – așa au fost de exemplu poeziile lui Walt Whitman, scrierile lui Emerson și Thoreau și picturile lui Thomas Cole și discipolii săi.

Ca prin cameră, în ghicitură

Ca prin cameră, în ghicitură – Portret Vilmos Zsigmond

În prima zi a anului în Big Sur, California a decedat Vilmos Zsigmond, care a lăsat în urmă o operă monumentală, ce se extinde pe șase decenii și care a determinat în mod semnificativ arta cinematografică. Cameramanul de origine maghiară nu a fost doar un simplu participant ci a fost un om de bază, unul dintre cei mai importanți creatori al noului Hollywood al anilor 1970 și care a lucrat cu cei mai mari, începând de la Michael Cimino, Robert Altman și terminând cu Steven Spielberg.

Chantal Akerman: O voce aparte în cinemaul feminin/-ist 1.

Chantal Akerman: O voce aparte în cinemaul feminin/-ist 1.

„Akerman – realizatoarea de film a răsărit în acelaşi timp cu noua eră a feminismului, iar [filmele ei din anii ’70] au devenit texte cheie în nou apărutul domeniu al teoriei de film feministe. Feminismul a adresat aparent simpla întrebare, şi anume cine vorbeşte de fapt atunci când o femeie dintr-un film vorbeşte (ca personaj, ca regizor); Akerman a insistat în mod convingător că manierele de adresare ale filmelor sale, mai degrabă decât poveştile lor, reprezintă poziţiile perspectivei lor feministe. Numeroasele dispute referitoare la ce anume trebuie să conţină „noul cinema feminin” se învărteau în jurul unei presupuse dihotomii între aşa-numita operă realistă (însemnând accesibilă) şi de avangardă (însemnând elitistă); Filmele lui Akerman au făcut aceste distincţii irelevante şi au ilustrat caracterul restrictiv al categoriilor.”1