Istoria westernului 2.

Istoria westernului 2. – Perioada westernului „major”

Pe banda rulantă a Hollywoodului anilor ’20–’30 au apărut şi s-au şlefuit clişeele westernului: colaborarea dintre D. W. Griffith, William S. Hart, Tom Mix, John Cruze. John Ford şi John Wayne marchează perioada westernului „major”. Iar în anii ’50 ramura americană a acestui gen devine deja atât de faţetată şi complexă, încât pentru revitalizarea lui este nevoie de „ajutor din exterior”.

Istoria westernului 1.

Istoria westernului 1. – Naşterea mitului vizual al Vestului Sălbatic

Chiar dacă s-a exprimat destul de dur, Charlton Heston a reliefat contradicţia esenţială a westernului. Este vorba despre opoziţia dintre un Vest real şi un Vest Sălbatic mitic-mitizat; de Vestul real nimeni nu este interesat, toţi cinefilii / telespectatorii râvnind mitul care se naşte dintr-un nucleu al realităţii.

Plângeri mute

Plângeri mute – Istoria genului melodramatic 1.

Inocenţă atrasă în capcană, căsătorii nefericite, pasiuni dezlănţuite, iubire trădată – sânge, traspiraţie şi lacrimi, lacrimi, lacrimi. Melodrama nu şi-a pierdut din popularitate nici în zilele noastre şi este unul dintre cele mai apreciate genuri ale istoriei cinematografice . Prima parte a seriei, fără pretenţia tratării complete, prezintă începuturile, filmele mute până în anul 1930.

Pe drum, fără ţintă

Pe drum, fără ţintă – Federico Fellini: La Strada

Oscarul pentru cel mai bun film în limbă străină acordat de Academie în anii 1947–1955 în mod rapsodic, fără competiţie, ca un onorariu, sub denumirea Special sau Honorary Awards, a devenit o competiţie adevărată la ceremonia din anul 1957, când a primit şi numele oficial actual. (Academy Award for Best Foreign Language Film, adică Premiul pentru cel mai bun film în limbă străină). Primul câştigător a fost filmul lui Federico Fellini: La Strada (1954).

Musicalul favorit al Oscarului

Musicalul favorit al Oscarului – Robert Wise, Jerome Robbins: West Side Story, 1961

Filmul intitulat Poveste din cartierul de vest (West Side Story, r. Robert Wise, Jerome Robbins, 1961) – musical distins cu cele mai multe premii Oscar din toate timpurile – l-a înfrânt cu cele 10 statuete pe predecesorul său, Gigi (Gigi, r. Vincente Minnelli, 1958) în 1962, la a 34-a ediţie de decernare a Premiilor Oscar. Însă cu acest rezultat creaţia lui Jerome Robins şi Robert Wise a devenit competitivă nu numai în genul musicalului, deoarece până în ziua de azi trei filme au câştigat mai multe (11) premii Oscar: Ben-Hur (Ben-Hur, r. William Wyler, 1959), Titanic (Titanic, r. James Cameron, 1997) şi Stăpânul Inelelor: Întoarcerea Regelui (Lord Of The Rings: The Return Of The King, r. Peter Jackson, 2003).

În vraja vampirilor, a oamenilor nebuni de ştiinţă şi a altor pocituri

În vraja vampirilor, a oamenilor nebuni de ştiinţă şi a altor pocituri – Istoria studioului Hammer – partea 1.

Nu e uşor să rămâi studio producător de filme de gen în afara Hollywoodului, mai ales dacă publicul ţintit este cel american. Istoria Hammer Film Productions-ului britanic este exemplară şi din acest punct de vedere, deoarece pe lângă practicile financiare inovatoare a reuşit să ia filmelor (de groază) americane sume însemnate cu ajutorul realizărilor de calitate.