Tachelaje cinematografice

Tachelaje cinematografice – Contribuția geniilor cinematografiei la producerea unor filme necunoscute

Cunoaște cineva filmul polițist uzbeg al lui Takorvsky sau filmul de spionaj al lui Bergman? Sau poate ați auzit că familia Antonioni a dirijat o bătălie într-o peliculă nerușinat de nereușită și a cărei valoare cea mai mare este decolteul Anitei Ekberg? Dacă săpăm adânc în arhive, găsim opere însăilate în mod surprinzător de slab care păstrează amprenta de nerecunoscut a celor mai mari nume ale cinematografiei.

Arta video sau cum a dat la o parte arta plastică cinemaul

Arta video sau cum a dat la o parte arta plastică cinemaul

În ultimii cincizeci de ani, monitoarele, proiectoarele, ecranele de cinema au devenit deja echipamente de bază în toate muzeele de artă contemporană ale lumii, de aceea, în acest articol din seria lucrărilor dedicate relaţiei dintre film şi artă plastică, vom trata tema artei video, respectiv relaţiei sale cu arta plastică.

Universul Alien

Universul Alien

Dorința de a călători printre stele este probabil de-o vârstă cu trezirea la conștiință a umanității și această curiozitate arhaică cu care ne uităm la cer de zeci de mii de ani, poate, ne-a influențat în mod fundamental gândirea și cultura.

Despre caracterul fictiv al autoidentității

Despre caracterul fictiv al autoidentității – Portret despre David Lynch

În cele ce urmează vom vorbi despre unul dintre artiștii filmului american contemporan care a încărunțit în mod elegant din cauza viziunilor pe care le-a avut, dar acestea nu au pierdut nimic din intensitatea și puterea lor în cei mai bine de cincizeci de ani ai carierei sale. Cuvântul viziune, cu toate asocierile sale ezoterice și supra-materialiste, apare în mintea omului ori de câte ori revede o operă de-al lui David Lynch: nici poveștile spuse, nici personajele, nici sistemele de convenții artistice folosite nu se dovedesc a fi suficiente ca să lege și să forțeze cele văzute într-un cadru anume.

Un bărbat numit Bud Spencer

Un bărbat numit Bud Spencer

A trecut un an, de când Carlo Pedersoli, adică binecunoscutul Bud Spencer a încetat din viață. În mod interesant la un an distanță de la moartea lui nu prea i se simte lipsa, în sensul că nu există zi în care să nu-i apară silueta familiară cu mersul lui lent, plictisit pe unul dintre canalele de televiziune. Ba mai mult de atât există o mulțime de magazine de suveniruri online, artiști graffiti, festivaluri in memoriam îmbunătățite cu muzică și concursuri de gătit și de sosii încearcă să-i mențină amintirea vie.

DCP-ul homemade și DCP-O-MATIC

DCP-ul homemade și DCP-O-MATIC

Dacă ai avut vreodată un film acceptat la un festival, ai închiriat o sală de cinema pentru o vizionare cu familia și prietenii sau a trebuit să trimiți un spot publicitar la un cinema, probabil ai auzit de DCP (Digital Cinema Package). Acesta este formatul în care sunt distribuite filmele în cinematografe și am scris un articol mai amplu despre el aici. Dar cum se face un DCP?

Reconstituiri picturale în Passion

Reconstituiri picturale în Passion

„Delacroix a început prin a picta luptători, apoi sfinți; de acolo, a trecut la îndrăgostiți, apoi la tigri. La sfârșitul vieții a pictat flori”, citește un personaj din Passion (1982) de Jean-Luc Godard. De acolo, Godard taie la o secvență într-o seră (unde prim-planul e invadat, deci, de flori), cu un cuplu (Hanna Schygulla și Michel Piccoli) având o ceartă domestică destul de generică. E o singură tăietură de montaj, dar face destul de clar unde trebuie căutată intenția artistică în acest film: nu în intrigă, ci în mijloacele regizorale.

Vermeer și cinematograful

Vermeer și cinematograful

A trata, la modul general, relația dintre pictură și film rămâne, într-un anume sens, un demers arheologic. Trebuie avut în vedere diversele modalități în care cele două arte converg.

Picturi pe marile ecrane

Picturi pe marile ecrane

Nici într-un eseu, dar nici măcar într-o enciclopedie nu s-ar putea enumera toate ocaziile în care inspirația venită din pictură s-a arătat pe marile ecrane, de când s-a inventat aparatul de filmat. Iată câteva, din nenumăratele exemple, fără a ne dori să alcătuim o listă exhaustivă, pentru a ilustra conexiunile dintre cele două ramuri de artă.

Înstrăinare smiorcăită

Înstrăinare smiorcăită – Filmele 'quirky cinema' din America

Cuvântul quirky s-ar putea traduce în limba română ca 'neobișnuit', 'ciudat'. Este dificil de recunoscut unde începe un film quirky, deoarece acest atribut este folosit pentru a descrie foarte multe filme indie, dar nu toate aparțin genului de 'quirky cinema' definit de esteticienii de film.