Teatru, dragoste!

John Madden: Shakespeare in Love / Shakespeare îndrăgostit, 1998

Filmul lui John Madden este încântător. Amestecă istoria teatrului cu dragostea, şi realitatea cu ficţiunea într-un mod fermecător. Poate transforma dragostea prefăcută în una reală şi poate face ca Londra din epoca elizabetană să apară aproape palpabilă, lăsând la o parte artificialitatea caracteristică filmelor de epocă. Şarmul său natural i-a adus şapte premii Oscar.1



Pelicula a ieşit învingătoare şi din cursa periculos de strânsă pentru premiul acordat în categoria cel mai bun film. În anul 1999, pe lângă Shakespeare in Love, pelicula Viaţa e frumoasă (La vita è bella, r. Roberto Begnini) şi filmul Salvaţi soldatul Ryan (Saving Private Ryan, r. Steven Spielberg) păreau să aibă la fel de multe şanse să primească premiul Academiei de Film din America.2 Prima a câştigat până la urmă premiul pentru cel mai bun film străin, iar Steven Spielberg a devenit cel mai bun regizor al anului. Totuşi, Shakespeare in Love avea de străbătut cale lungă până la Gala Oscar-urilor, ba chiar şi până la premieră….

John Madden: Shakespeare in Love / Shakespeare îndrăgostit, 1998

Prima idee a filmului s-a născut în capul scenaristului Mac Norman la sfărşitul anilor 1980, care având doar o schiţă vagă, s-a dus la regizorul Edward Zwick. Acesta a şi preluat ideea, înlocuindu-l pe Norman cu Tom Stoppard. Pentru rolul lui Viola au câştigat-o de partea lor pe Julia Roberts, care nu putea să închipuie pe altcineva în rolul lui Shakespeare decât pe Daniel Day-Lewis. Dar pentru că interesul actorului nu a fost câtuşi de puţin stârnit de scenariul lui Tom Stoppard, cu şase zile înainte de începerea filmărilor şi Julia Roberts a renunţat la proiect. Deoarece Zwick a rămas fără Shakespeare şi Viola, filmul a ajuns într-un stadiu de stagnare. Regizorul a reuşit să capteze atenţia studioului Miramax, care în schimb l-au înlocuit pe Zwick cu John Madden în doi timpi şi trei mişcări. După un deceniu de complicaţii sub ochii lui regizorali ai acestuia s-a născut Shakespeare in Love.

John Madden: Shakespeare in Love / Shakespeare îndrăgostit, 1998

Filmul se axează pe povestea de dragoste dintre Shakespeare (Joseph Fiennes) şi Viola de Lesseps (Gwyneth Paltrow), dar care se leagă strâns de firul istoric ce prezintă starea teatrului din Epoca Elizabetană. Acţiunea filmului are loc la sfârşitul secolului al XVI-lea, când teatrul londonez a fost determinat de concurenţa şi lupta pentru supravieţuire a două teatre, Curtain şi Rose. Primul îl avea ca scriitor pe Marlowe (Rupert Everett), cel de-al doilea pe Shakespeare. Marlowe trece printr-o perioadă prolifică din punct de vedere al scrisului, în schimb Shakespeare pare să fi pierdut orice inspiraţie. În lipsa unei muze el este măcinat de o criză a autorului şi nu este în stare să pună pe hârtie nici măcar un vers. Dar când o cunoaşte pe Viola, inspiraţia parcă în revine ca prin minune. Relaţia lui secretă cu această femeie fermecătoare stă la baza următoarei sale piese, Romeo şi Julieta.

John Madden: Shakespeare in Love / Shakespeare îndrăgostit, 1998

Din acest moment filmul prezintă în paralel dragostea pasională, mistuitoare şi înălţătoare dintre Shakespeare şi Viola şi repetiţiile pentru Romeo şi Julieta de la teatrul Rose. O întorsătură drăguţă a scenariului este faptul că rolul lui Romeo este interpretat de un tânăr pe nume Thomas Kent, care nu este altcineva decât Viola în haine bărbăteşti. Este interesant că filmul îl face pe spectator să accepte o convenţie exclusiv teatrală: ştim că Thomas Kent este de fapt Viola de Lesseps, dar în acelaşi timp acceptăm fără să gândim faptul că Shakespeare nu o recunoaşte imediat pe femeia deghizată. Intenţia din spatele acestei convenţii este cu atât mai clară, cu cât cele două figuri interpretate de Gwyneth Paltrow diferă doar foarte puţin. Viola se deghizează în haine bărbăteşti, îşi lipeşte o mustaţă blondă minusculă, îşi ascunde pletele blonde sub o perucă mică, dar ochii, gesturile, tonalitatea vocii trădează acelaşi devotament şi aceeaşi sinceritate. Gwyneth Paltrow le construieşte pe cele două figuri pornind dinăuntru: în rolul lui Viola pune accent pe admiraţia nelimitată pentru poezie şi teatru, şi pe dragostea pasională pentru Shakespeare; în rolul lui Thomas Kent accentuează devotamentul faţă de actorie, şi pe dragostea ei pentru Romeo şi Julieta. Interpretarea autentică şi plină de dragoste a lui Gwyneth Paltrow îşi găseşte partenerul perfect în toate momentele filmului în persoana lui Joseph Fiennes, pe care îl vedem în rolul unui Will Shakespeare tânăr, tânjind după dragoste, plin de energie creativă. Sensul vieţii sale este scrisul şi dragostea, în lipsa acestora devine stângaci. De aceea frumuseţea lui Viola este ca o gură de aer proaspăt pentru el, nu acordă importanţă faptului că această dragoste este imposibilă, şi nici faptului că are o nevastă pe care a lăsat-o la Stratford. Sare cu capul înainte în pasiunea care în sfârşit îl determină să scrie. Când o pierde pe Viola, care este nevoită să devină soţia Lordului Essex (Colin Firth), sare din nou cu capul înainte – de data aceasta în suferinţa cauzată de lipsa femeii iubite. Iar acest lucru îl determină să scrie din nou şi se naşte piesa Twelfth Night or What You Will. Joseph Fiennes ne dă voie să ne apropiem de figura lui Shakespeare. Nu îl vedem pe regele teatrului englezesc, ci un bărbat tânăr, destul de nestatornic, care îşi ascultă doar inima şi peniţa.

John Madden: Shakespeare in Love / Shakespeare îndrăgostit, 1998

Asemeni lui, filmul ne apropie foarte mult şi de regina Elisabeta I. Această regină Elisabeta interpretată de Judi Dench nu este determinată doar de coroană şi putere. Această regină este în acelaşi timp bărbat şi femeie în toată firea. Este severă şi pretinde respect, dar înţelege mai bine decât oricine ceea ce se petrece în sufletul lui Viola. Cârmuieşte ţara cu puterea unui bărbat, dar cu ochiul ager al femeii recunoaşte imediat dragostea lui Viola pentru Shakespeare. Deşi din cauza rochiei enorme şi rigide pare că nimeni nu se poate apropia de ea, vocea şi privirea o fac mai lejeră. Replicile ei ironice şi reacţiile ei trădează o vastă experienţă de viaţă.

John Madden: Shakespeare in Love / Shakespeare îndrăgostit, 1998

Una dintre cele mai importante calităţi ale filmului lui John Madden este că reuşeşte să prezinte personajele, mediul de viaţă al acestora, viaţa de zi cu zi a Londrei din perioada Renaşterii şi viaţa teatrului englezesc atât de aproape de noi, şi totuşi să păstreze autenticitatea istorică. Producătorii combină firul poveştii de dragoste cu firul istoriei tearului englezesc într-un fel atât de subtil, încât abia dacă observăm. Pe lângă Shakespeare şi Marlowe mai apar şi alte personaje importante din istoria teatrului englez, cum ar fi Ned Alleyn (Ben Affleck), cel mai de succes actor al epocii elizabetane, Richard Burbage (Martin Clunes), actor renumit care a concurat şi cu Ned, sau Philip Henslowe (Geoffrey Rush), directorul teatrului Rose. În acelaşi timp pelicula Shakespeare in Love ne prezintă atmosfera ce domina casting-urile, repetiţiile şi premierele în teatrele secolului al XVI-lea. Ba mai mult, se ocupă şi de problemele scrierii unei piese de teatru în epoca renascentistă, de problemele interpretării actoriceşti, deoarece îşi pune de mai multe ori întrebarea dacă o piesă de teatru, un spectacol de teatru este în stare să prezinte dragostea adevărată. Romeo şi Julieta şi Shakespeare in Love ne-au dovedit că atât teatrul cât şi filmul pot face acest lucru.


1 Pe lângă premiul pentru cel mai bun film, Shakespeare in Love, a mai câştigat premiul pentru cea mai bună actriţă într-un rol principal (Gwyneth Paltrow), premiul pentru cea mai bună actriţă într-un rol secundar (Judi Dench), cel mai bun scenariu original (Mac Norman şi Tom Stoppard), premiul pentru cele mai bune efecte vizuale (Martin Childs, Jill Quertier), premiul pentru cele mai bune costume (Sandy Powell), şi cea mai bună coloană sonoră (în categoria comedie, Stephen Warbeck).

2 Pe lângă cele trei filme menţionate peliculele Elizabeth (r. Sekhar Kapur) şi The Thin Red Line (r. Terrence Malick) au fost de asemenea nominalizate. Totuşi aceste două filme au observat de la ceva distanţă concurenţa dintre celelalte trei.